Last van uitstelgedrag? Met deze 5 tips niet meer

Uitstelgedrag te lijf met deze tips

Uitstellen is de grootste blokkade van alle dromen die je hebt

Heb jij ook wel eens last van uitstelgedrag? Ik denk iedereen wel in meer of mindere mate. De meeste plannen of voornemens sneuvelen al voordat je überhaupt begonnen bent. Waarom is het daadwerkelijk beginnen toch zo lastig?Ik wil al maanden het hardlopen weer oppakken na een blessure. Het komt er alleen maar niet van. Elke keer denk ik: morgen ga ik het doen. Nee, vandaag niet…te koud of te nat, spierpijn van het fietsen. Het is als op de duikplank staan en maar blijven twijfelen. Hoe langer je twijfelt om te springen hoe groter de kans dat je uiteindelijk via de trap weer afdruipt, inclusief knagend rotgevoel. Je weet dat het veel gemakkelijker is om gewoon naar boven te klimmen, niet na te denken, een aanloop te nemen en gewoon te springen. En je weet ook dat je, nadat je van de schrik bekomen bent, een super gevoel hebt dat je het tóch gedaan hebt. Met die plannen die maar blijven liggen is het ook zo. Als je dan eenmaal begint geeft dat zo’n lekker gevoel. Omdat je weet dat het beginnen het lastigste was.

UITEINDELIJK ZUL JE ZELF DE SPRONG MOETEN WAGEN EN DIE EERSTE STAP ZETTEN…

Daar kan ik je niet bij helpen. Maar misschien kan ik je wel helpen door wat goede ideeën voor je te verzamelen. Misschien zit er toevallig iets bij dat die eerste stap net iets gemakkelijker maakt:

  • Maak een echte planning voor de hele week waar je je nieuwe activiteit in zet en houd je daar gewoon aan. Wil je een extra stok achter de deur? Vertel het aan mensen om je heen die positief en motiverend zijn wat je gaat doen. Bereid alles zo voor alsof al 100% zeker weet dat je het ook echt gaat doen. Bijvoorbeeld: ga volgens je planning ’s avonds hardlopen? Leg dan je kleren in de ochtend klaar op je bed, plan je avondeten, regel oppas en plan activiteiten zo dat er ook echt tijd is om te gaan.
  • Je kunt positieve motiverende support gebruiken, zoek dus de mensen op die je dat kunnen geven. Negeer even de mensen die negatief reageren of niet geloven dat het je deze keer wél lukt.
  • Creëer een gevoel van urgentie. Je hebt maar één leven en als jij NU niet doet wat je graag wilt doen dan is het dadelijk misschien wel te laat en heb je spijt.
  • Begin vanaf waar je nu staat. Het is jouw eerste stap vanaf het punt waar je nu staat. Respecteer ELKE eerste stap die je zet. Dus even terug naar het voorbeeld met het hardlopen: als je nu al net als ik maanden niet hebt gelopen en het nog niet gelukt is om je hardloopschoenen aan te trekken dan is dat misschien nu wel je eerste stap. En heb je je kleren aan en je schoenen en lukt het nog niet? Oké dan was dat je eerste stap en trek je ze weer uit. Als je een plan hebt gemaakt dan ben je over een paar dagen weer aan de beurt en misschien trek je dan wel je schoenen aan en ga je wel echt. Het klinkt misschien belachelijk maar soms zijn de stappen die je wilt zetten gewoon te groot.
  • Dat is ook mijn laatste idee: maak je stappen niet te groot. Begin klein. Lukt het dan nog niet dan was zelfs die stap nog te groot en zet je nog een stapje kleiner. Net zolang tot je een eerste stap kunt vinden die wel groot genoeg is voor je. Zelfs al zijn het maar babystapjes en voelt het te belachelijk (omdat je interne criticus vind dat je veel groter en beter zou moeten kunnen). Tel al die kleine babystapjes bij elkaar op en kijk waar je dan over een tijdje toch staat, als je ze niet had gezet dan was je daar zelfs ook niet geweest.

DE VOLGENDE KEER DAT JE LAST HEBT VAN UITSTELGEDRAG DENK DAN EENS HIER AAN:

Eerste stap kostbare tijd

Bron afbeelding: www.zieer.nl

Wat is jouw manier om jezelf op gang te krijgen als je tegen een eerste stap aan hikt?

Ben je eenmaal aan de slag maar vind je het moeilijk om vol te houden? Lees dan deze post ook eens 🙂

Enne…deel deze post gerust met je vrienden en motiveer ze voor die eerste stap.

Liefs Elles

You may also like

Leave a comment